Forretningsmøte i landsbyen i Senegal

Artikkel om Savannen Interiør fra Romerikes Blad

Hildegunn sa opp den godt betalte jobben sin for å hjelpe andre kvinner i arbeid– Jeg har ikke angret en eneste dag.

5. februar 2020 RomeRikes Blad

Etter en ferietur til Sør-Afrika i 2008, bestemte Hildegunn Karen Tofting seg for å gjøre noe med situasjonen til de fattige kvinnene hun så.

Tonje Ruud
Sjølietonje.sjolie@rb.no
950 32 177

Resultatet ble bedriften «Savannen Interiør AS», hvor hun fører en rekke interiørgjenstander som krukker og vaser, som er håndlaget av kvinner fra en rekke afrikanske land.

Flere av disse produktene selges nå for en begrenset periode hos Ikon butikk på Sundby-tunet. Bedriften har også en egen nettbutikk. – Mange afrikanske kvinner kommer seg ikke ut på arbeidsmarkedet. De selger ofte produktene sine på lokale markeder eller i grøftekanten.

Da jeg så dette med mine egne øyne, begynte tanken å surre om det kunne gå an å selge disse produktene hjemme, forklarer gründer Hildegunn Karen Tofting til Romerikes Blad. – Det handler om å støtte de lokale håndverkerne og hjelpe dem ut til større markeder. Alle mennesker ønsker å ha en jobb og være økonomisk uavhengige, og det gjelder selvfølgelig kvinner i Afrika også, påpeker hun.

Hildegunn Karen Tofting fra Savannen Interiør (t.h) reiser ofte til Afrika for å hente kurver og diverse interiør laget av de afrikanske kvinnene. Her er hun på et møte hos en produsent i Senegal. FOTO: Baard Løtvedt Storsveen

Betaler det de skal ha

Da Tofting kom hjem fra ferien i Sør-Afrika i 2008, bladde hun gjennom en rekke interiørmagasiner, og oppdaget at det nesten ikke fantes elementer fra Afrika i dem.– Jeg lurte på hvorfor det er sånn at det kommer enorme mengder med varer fra Asia, men så få fra Afrika, og tenkte det måtte ha med logistikk og fraktavgifter å gjøre.

Men så skjønte jeg etter hvert at det er fordi det nesten ikke finnes fabrikker der. For å gi kvinnene i landsbyene rundt omkring muligheten til å få en inntekt, begynte Tofting i 2015 å importere de håndlagde produktene deres til Norge, for å selge dem her. – Den gangen jobbet jeg i ett av Norges største finansselskaper og hadde god inntekt og pensjonssparing. Det tok litt tid å våge å ta sats og starte oppfor meg selv, men jeg elsker jobben min, og har ikke angret en eneste dag, forklarer gründeren. Hun forteller videre at det fra begynnelsen av prosjektet har vært viktig for henne å jobbe med såkalt rettferdig handel – fairtrade.
– Jeg ønsker ikke å støtte den industrien vi stadig får høre historier om, hvor folk jobber innesperret og må forlate barna sine på landsbygda og bare se dem noen ganger i året. Derfor betaler jeg det kvinnene sier de skal ha, og pruter aldri. Jeg prøver også alltid å spørre og forhøre meg i lokalsamfunnene for å sørge for at jeg ikke bidrar til lokal inflasjon, eller skaper sjalusi eller forskjeller mellom de ulike produsentene i området, hevder Tofting.

oPPtatt aV skole: Gründeren forteller at hun forsikrer seg med rektorene på de lokale skolene om at ikke kvinnenes barn vil bli tatt ut av skolen for å hjelpe til å lage kurvene
Gründeren forteller at hun forsikrer seg med rektorene på de lokale skolene om at ikke kvinnenes barn vil bli tatt ut av skolen for å hjelpe til å lage kurvene.
FOTO: Baard Løtvedt Storsveen

Ser hvor viktig det er

– Hvor mange kurver har du solgt på vegne av disse kvinnene siden oppstarten?

– Vi er nok oppe på rundt 8.000 – 9.000 kurver etter hvert, men jeg selger også flere andre ting. For meg er det viktig å selge kvantitet i og med at kvinnene ikke får time betalt, men betalt for hver kurv. Jeg har av den grunn også valgt å ha lavere marginer på produktene jeg selger. Bedriften omsatte i 2018 for rundt 1,2 millioner kroner, og endte med et årsresultat på 38.000 kroner i minus.
– Jeg kunne nok valgt en enklere måte å tjene penger på, men jeg synes det er helt fantastisk – og jeg ser hvor viktig det er for disse kvinnene, sier Tofting.

Håndlagde kurver: Disse kalles «Buhera-kurver» og er laget av kvinner fra Zimbabwe.

Lei bruk og kast

På spørsmål om hvorfor gründeren ønsker å selge produktene hos nettopp Ikon butikk på Jessheim,  svarer hun følgende: – Jeg har den innstillingen at jeg er positiv til at alle som ønsker å samarbeide. Jeg likte den daglige lederens initiativ og måten hun presenterte butikken sin på, og siden hun skal ha fokus på litt spesielle – og gjerne litt små butikker – tenkte jeg at dette passet perfekt inn. – Jeg synes det hadde vært så kult om vi kunne kommet tilbake til at vi har møbler og interiør som barna våre har lyst til å arve igjen. Det har gått altfor langt med bruk og kast, legger hun til.

Daglig leder hos Ikon butikk, Janne Grimsrud, forteller at det var flere grunner til at hun ønsket å få inn de afrikanske kurvene i butikken sin: – Jeg har fulgt med på Hildegunn en stund, og er personlig veldig fan av både fairtrade og gjenbruk – ja egentlig alt som er bærekraftig og ressurs nyttig. Derfor spurte jeg allerede da jeg startet opp om jeg kunne få ha disse kurvene hos meg, både for å pynte opp i butikken og for å bidra til å selge dem.

 – Er det aktuelt å utvide kontrakten med Savannen Interiør? – Ja, det har jeg veldig lyst til. Hun tar inn nyheter hele tiden og det er alltid kjempeflotte ting, så hvis Hildegunn er interessert, fortsetter jeg gjerne samarbeidet.

Last ned artikkelen i pdf.